Velkommen til min blogg og til mitt firma

Petersen Kort&Søm FAP

søndag 12. januar 2014

Søndagsbrød.

















Søndagsbrød!
Denne helgen har jeg bakt et brød som ikke er så altfor grovt til søndagslunsjen. Ellers i uken baker jeg grovbrød :)

Her er min oppskrift;
500g hvetemel
50g store havregryn
50g sammalt grov hvete
1/3 ts tørrgjær
1 1/2 ts salt
4,5-5 dl kaldt vann.

Alt røres sammen til en ganske løs deig, som heves i 12-14 timer. Brett deigen over seg selv i bollen ca 10 ganger, dekk til igjen og etterhev i litt over 1 time.
Sett jerngryten med lokk inn i ovnen på 250grader, og la jerngryten stå i ovnen 1/2 time før du heller deigen oppi jerngryten. Jeg strør litt mel på toppen av deigen. Jeg har bakepapir i gryten, før jeg heller i deigen.
Stek på 250grader med lokket på i 30 min, ta så av lokket og stek videre i 10-15 min på 200grader,
Avkjøl brødet på rist.

Veldig godt med salat, potetsalat, roastbiff, sprøstekt løk/ringer av rødløk, hele sure agurker, tomat og litt nykvernet pepper på toppen, til søndagslunsjen :)

5 kommentarer:

Birthe Marie sa...

Det så veldig godt ut, og det var en spennende måte å lage brød på. Står deigen kaldt eller i vanlig romtemperatur når det heves så lenge?

Kort og Søm sa...

Den står kaldt, jeg setter den bare på kjøkkenbenken over natten :)

Kort og Søm sa...

Det vil si,
den står i romtemperatur :)

Pia sa...

mums ser lækkert ud tak for du deler opskrift
knus Pia

Kort og Søm sa...

Bare hyggelig :)
Klem Fredrikke