Velkommen til min blogg og til mitt firma

Petersen Kort&Søm FAP

tirsdag 4. mars 2014

Hjemmebakt er best :O)

















Nybakt brød!
Ingenting er så godt som hjemmebakt brød :)
Hos oss ble det nybakt til kveldsmaten, og jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften min med dere;
(jeg kopierte oppskriften min fra min facebook-side, der jeg hadde delt den...men se så rar skriften blir... noen bokstaver blir litt kuttet av, men jeg håper dere skjønner den alikevel :O)

300g hvetemel, 100g grov sammalt hvete, 100g fin sammalt hvete, 50g sammalt grov rug, 50g store havregryn, et dryss med sesamfrø, 1 1/2 ts salt, 1/3 ts tørrgjær og 4,5-5 dl kaldt vann. Bland alt sammen, hev i 14 timer, brett deigen om seg selv, etterhev i to timer, så oppi varn jerngryte m lokk (strø litt mel over brøddeigen før du setter den i ovnen), så inni forvarmet ovn på 250 grader i 30 min, ta så av lokket, stek så i 10-15 min på 200 grader. Avkjøl på rist. Jeg bruker bakepapir oppi jerngryten min. Veldig godt brød 

6 kommentarer:

STEINKJERRINGA sa...

Ingen ting er bedre enn hjemmebakst. Jeg har begynt å dra i deigen i stedet for å elte når jeg baker brødene ut. De blir mer luftige da.

Birthe Marie sa...

Hjemmebakt bröd er kjempegodt! Så spennende både med kaldheving og steiking i jerngryte. Det fikk jeg lyst å prøve. :-)

Kort og Søm sa...

Ja, og luftige brød er best :O

Prøv oppskriften, det er veldig enkelt og greit :)

Home sweet home sa...

Dette må jeg prøve ut,brødet ser veldig godt ut:)

Merethe

Elin Sundström sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Elin Sundström sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i myTaste.no, slik at vi kunne koble til den.

myTaste er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med myTaste.no, bare gå til http://www.mytaste.com/add-your-food-blog

Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
myTaste.no