Velkommen til min blogg og til mitt firma

Petersen Kort&Søm FAP

torsdag 21. januar 2010

Vakkert, og vemodig...



Tenkte jeg skulle dele med dere mitt favoritt dikt,

som er skrevet av Arnulf Øverland...

...vakkert og vemodig...


Steng efter mig.

Steng efter mig, når de bærer mig bort!

La ikke nattevinden

klage i grinden

og dra i en åpen port!


I en kløft ved det ytterste nes

skal du gave min akse ned

og la den gro til med gress.

La det være et ukjent sted!


Jeg vil nødig ha gråt på min grav.

La regn få stenke dens tue,

og plant i dens torv min stav!


Jeg vil ikke ha kors, ikke navn.

Jeg vil ikke ha ofring og ære.

Det er mer enn min båt kan bære.

Jeg skal til en ukjent havn.


Om ikke gresset vil gro

over det nakne fjell, og ikke jeg finner ro,

kanhende jeg letter en kveld

i ham av en jagende måke

og slår meg ned på en båke.


Jeg vender hodet mot vest,

der solen har lagt sin bro,

til bølge og natteblest

slukker dens glo.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Helt nydelig.... Vakkert!
Fin fredag til DEG:)

FIOLINESBLOG sa...

mmmm, vakkert og vemodig.
godt med poesi innimellom,det liker jeg godt:)
go natt,
fiolineklem:)

SiriR sa...

Vakkert dikt:)

Og gøy at du il være med i min give away!

Gry-Heidi sa...

Veldig vakkert dikt !
Ønsker deg en fin helg :o)

Klemmer :)