Velkommen til min blogg og til mitt firma

Petersen Kort&Søm FAP

tirsdag 10. september 2013

Dagens lunsj :O)

















Brødbakst!
I dag har jeg bakt brød i jerngryten min, inne i ovnen.
Det er veldig enkelt, det er den type brød der man bare røre sammen 1/2kg mel, med 1/4 ts gjær, 1 1/2 ts salt og ca 4dl vann.Det hele heves i 12-18 timer, deigen brettes noen gangerpå et godt melet bakepapir, og etterheves i 2 timer (eller bare helles i brødform) og stekes på 250 grader i 30 min, med lokket på gryten, og så 10 min uten lokket.
Utrolig godt :O)
Her hadde  jeg 350gram hvetemel, 100gram grovt sammalt hvete, og noe havregryn, en dæsj med havrekli, og en dæsj med sesamfrø (det ble litt over 500gram) Jeg pleier å ta det jeg har når jeg baker brød, sånn litt på slump :O)

Jeg har kjøpt meg kokeboken til bloggen "Mat på bordet", og der er det mange oppskrifter på eltefritt brød. 
Det var ett med sjokolade i ( !! :O) som skal bakes til helgen! 
O` lykke sier nå bare jeg...!

Ha en fin kveld alle sammen!

9 kommentarer:

Rosetrend sa...

Aha, lurt! Sikkert en deilig lunsj med lunt brød :)

Med kjæleik til livet sa...

ka lurt ;)

frister - monikaklemma ;)

Connie sa...

Nam nam
Takk for at du deler.

Klem Connie

Winkel's Crazy Ideas sa...

Det vil jeg prøve! Det ser virkelig godt ut. Jeg har ikke jerngryte men tror du ikke det går an å bruke TW sine ovnskasserroller? Har en stor slik, med lokk, som jeg bruker inne i ovnen. Pam :-)

Kort og Søm sa...

Ja Pam, det tror jeg :)

Siri sa...

Lekkert brød! Jeg har også bakt brød (og rundstykker) i dag. Det er ikke så ofte så jeg er ganske fornøyd med meg selv:-)

Lisbet sa...

Så kjempegodt ut med nybakt brød. Boka hørtes vedlig fin ut.

Ha en fin kveld.

Unknown sa...

Dette er kjempegode brød som jeg har fått dilla på. Setter deigen om kvelden og steker på morgenkvisten. Har fire ulike korn/frø i mine.

Heimlaga ting sa...

Det så kjempegodt ut! Og det men sjokolade i...mmmm... Dette må jeg prøve!
Klem Nina