Velkommen til min blogg og til mitt firma

Petersen Kort&Søm FAP

fredag 19. februar 2010

Dette må jeg jo dele med dere...*smiler*...


Mønsterkonstruksjonsbøker;


Denne er nyinnkjøpt!


Denne boken brukte jeg da jeg gikk på Kjole- og Draktsøm.
For 17-18 år siden.
(uff da...begynner å bli litt "voksen"...*ler*)



Og disse bøkene brukte min mormor,
heldige meg som arvet de fine bøkene!




Her er mormor sin bok fra Oslo Risseskole,
der gikk hun for å lære å sy.
Husker hun hadde noen utrolig fine kjoler,
og en av de har jeg spart på.
Men jeg kommer ikke inn i den, desverre..
...mormor var nok en str 34-36
og for å si det sånn...det er ikke jeg...*ler*



Veldig morro å sitte å bla i disse bøkene, mye er likt...
...men skal si det var noen utrolig morsomme mønstere i boken fra 1938!
Ønsker dere alle en riktig god helg,
takk for alle hyggelige kommentarer dere legger igjen!
Setter stor pris på det.
:o)


11 kommentarer:

Lisbet sa...

Så flott at du har arvet og tatt vare på bøkene din mormor hadde. Selv har jeg ett korrespondansekurs min farmor tok i sin ungdom og det er moro å ha. Jeg har selv en søm utdannelse men vi brukte ikke bøker til konstruksjonen. Bare konstruerete og har da det som "bøker" senere.
Jeg har i tillegg til sømmutdanelsen min også en tillegsutdannele i fra Sverige med konstruksjon/tillskjæring så jeg synes det er kjempemoro og se hva du har av bøker om det emnet.

Ha en flott helg Fredrikke. skal bli kaldt igjen nå i helgen så vi får være kreative inne i stede for¨å fryse ute:-)

Kort og Søm sa...

Det er litt morro med disse gamle tingene...*smiler*...

Ja, det blir litt kreativ inne-tid i kulda!

Ha en god helg :o)

Nita sa...

Så morsomt :o)
Kan tenke meg det er mange kule mønstere i den boken fra mormoren din ja. Di var jo så stilfulle i den tiden :o)
God helg

Handarbeidsida sa...

Så kjekke bøker! Ha ei riktig god helg!!

Anette sa...

Morsomt!!!
Ønsker deg også en flott helg ;)

May-Bente sa...

Kos deg med bøkene, ute uler det kulde.
Tenker det er knakende gøy å se i din mormors bøker.

Ha en flott helg, Klem:))

Solveig sa...

Det er utrolig spennende og artig å sitte å bla i slike gamle bøker. Mye å lære også, selv om ting har gått av moten:o) Jeg har arvet min mammas Håndarbeide for alle - blir nesten nostalgisk av å bla i slike:o)
Ha en flott helg.
Klem fra Solveig

Velkommen til min kreative verden sa...

Bøkene fra din mormor er en skatt. Så gøy å se hele "generasjone".

Ble nysgjerrig på den nye boka di. Jeg gleder meg til nytt treff. Vi får utveksle litt erfaringer da: )

Aleisa Ribalta sa...

vad härliga böcker, heldige dig!

Muviduki sa...

Nei så artig med de gamle bøkene. Jeg har den nyeste boken, men har ikke fått sett i den ennå. Her går det mest på intuisjon:) God helg til deg!!

Villblomsten sa...

Flotte bøker :-)
Morsomt med arv :-)
jeg har noen fra oldemoren min også , det ser ut som "sy-prøver" i forskjelliger sømmer fra "syskolen" hun gikk på ( vet ikke hva den heter :-)
meget nøyaktig og små sting :-)
jeg har desverre ikke arvet den tålmodigheten :-)
hihi :-)